Przyszła pora na solidne podsumowanie 2018 i tego, co działo się w świecie kicksów w trakcie właśnie minionego roku.

Podczas gdy kurz po minionym roku już opadł, a sylwestrowe szaleństwa nieco się uspokoiły, podsumowaliśmy najważniejsze wydarzenia z 2018. Wszystko po to, aby zaprezentować Ci rok 2018 pod kątem tego, co działo się w modzie, sneakersach, muzyce, filmach i wielu innych rzeczach.

Tak naprawdę każdy kolejny rok jest jak kolejny „najważniejszy rok” dla sneakersów. Od kolaboracji i reedycji, aż do premier nowych sylwetek, 2018 był wypełniony po brzegi niezapomnianymi chwilami aż do ostatniej swojej sekundy. Emocje z nim związane były podkręcone przez rapowe beefy, kapitał wysokiego ryzyka i reklamy przez szereg celebrytów. One również odegrały znaczącą rolę w utrzymaniu kicksów w czołówce gorących tematów roku 2018.

Przede wszystkim, zeszłoroczny rok może pochwalić się wydaniem modelu „The Ten” Virgila Abloha i Nike, rozwiązaniem długoletniej współpracy Ricka Owensa z adidas Originals, wprowadzeniem marki Big Baller marki LaVar Ball i wieloma innymi zdarzeniami.

Teraz, bez dalszych ceregieli, spójrzmy wstecz na 12 największych momentów sneakersowych w 2018 roku.

Kanye West daje największy rzut butów YEEZY w historii

W swoim sławnym wywiadzie z Ryanem Seacrestem w lutym 2015 roku, Kanye powiedział: „Każdy, kto chce dostać YEEZYs, dostanie YEEZYs”. Spełnienie tych słów zajęło mu trzy i pół roku. We wrześniu 2018 roku model „Triple white” YEEZY Boost 350 V2 pojawił się w niespotykanych dotąd ilościach. Marka Adidas wypuściła podobno aż ponad 1 milion par tego projektu, a to, co kiedyś było niemożliwe do zdobycia, stało się bardziej dostępne niż kiedykolwiek. Nawet jeśli sprzedawcy butów YEEZY cierpieli, nie możemy winić Westa za wywiązanie się z jego obietnicy.

Pusha-T kończy współpracę Drake’a z Adidasem

Przez wiele miesięcy krążyły pogłoski, że Drake opuszcza markę Jordan Brand, aby podpisać umowę z Adidasem. Niestety rapowa potyczka słowna na beefy z niejakim Pusha-T zakończyła to wszystko, jeszcze zanim rozwinęło się na dobre. W kawałku o tytule „Opowieści o Adidonie”, Pusha utrzymywał, że Drake ukrywał syna o imieniu Adonis, którego imię pochodzi od kolekcji butów adidasa. Te słowa sprawiły, że Internet został rozpalony na dobre i mimo że współpraca ta nigdy nie została potwierdzona, nagle stało się jasne, że została całkowicie niemożliwa do zrealizowania, pomimo najszczerszych chęci obu stron.

Odsprzedawanie butów stało się jeszcze większym biznesem

Niezależnie od tego, czy kochasz ten fakt, czy go nienawidzisz (a może robisz to sam?), nie możesz zaprzeczyć, że odsprzedaż butów to wielki biznes. Co ciekawe, zjawisko to ostatnio osiągnęło globalny poziom wartości równej 1 miliard dolarów. Teraz inwestorzy dostrzegli potencjał i wstrzyknęli stosy swojej gotówki w kicksową bańkę. We wrześniu portal StockX przeznaczył fundusze o wysokości 44 milionów dolarów, aby umocnić swój status lidera odsprzedaży. Mniej więcej w tym samym czasie portale takie, jak GOAT i Flight Club połączyły się, aby stworzyć największy rynek odsprzedaży autentycznych butów do biegania, butów do koszykówki i nie tylko. Co więcej, w grudniu Farfetch kupił Stadium Goods za 250 milionów dolarów. Tego nie mogliście przegapić!

A$AP Rocky wydaje buty pod marką Under Armour

Muzyk o ksywie A$AP Rocky ma obecnie reputację jednego z najmodniejszych facetów na świecie, ale jego kolaboracja w postaci modelu butów sportowych AWG z marką Under Armour (który był pod niemożliwym do ukrycia „wpływem” modelu buta D3 marki Osiris) zakończyła się jednym z najbardziej szokujących butów roku 2018. Rocky, który dołączył do projektu mistrza deskorolki Dave’a Mayhewa, rozpoczął otwartą walkę na sneakersy z projektantem Brianem Reidem, który był odpowiedzialny za powstanie modelu D3 w późnych latach 90. Jak to się jednak mówi, nie ma czegoś takiego jak zła reklama. 😉

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez A $ A P R O CK Y 🚧 (@asaprockyclosett)

 

Paris Saint-Germain podejmuje współpracę z marką Jordan Brand

Nie ma niczego innego, czemu marka Jordan Brand wydaje się bardziej poświęcać w ostatnich latach niż przejście do sportu innego niż koszykówka. W ostatnich czasach marka rzeczywiście produkowała koszulki do rozgrywek futbolowych w Oklahomie na Florydzie i w Michigan. Co więcej, w 2018 roku Jordan Brand kontynuował ten trend, współpracując z francuskim klubem piłkarskim Paris Saint-Germain. Zestaw zespołu przeznaczony na rozgrywki Ligi Mistrzów zawierał słynne logo Jumpmana, a także buty PSG Air Jordan 5, Air Jordany 1 i kolekcję dodatkowych sportowych strojów. Duży może wszystko!

NBA zmienia regulamin dotyczący sneakersów na boisku

Wchodząc w ostatni sezon, liga NBA odstąpiła od surowych zasad gry w koszykówkę, pozwalając graczom drużyn nosić buty w dowolnym, wybranym przez siebie kolorze. Wcześniej gracze otrzymywali grzywny za odmienne wybory obuwia, chociaż zasady te były też nieraz omijane. Tak czy inaczej, teraz gracze mogą łatwiej wyrazić siebie, wiedząc, że mogą swobodnie się ubierać. Oczekuj więc kolejnych super modeli na stopach takich graczy, jak np. P.J. Tucker i Nick Young. Obserwuj uważnie boisko zwłaszcza, gdy sezon będzie się kończył, szczególnie gdy na boisku pojawią się projekty ubrane do playoff’ów.

Kyle Kuzma współpracuje z GOAT

W roku, w którym serwisy aukcyjne takie jak StockX i Stadium Goods zostały podbite przez inwestycje lub kupione bezpośrednio, LA Lakers przekazał Kyle’emu Kuzmie podpisaną umowę z inną platformą odsprzedaży – GOAT. Kuzma, który jest zapalonym kolekcjonerem butów i regularnie kojarzony z pożądanym streetwearem, teraz ma okazję nosić prawie każdy model butów, który mu się podoba (nie tylko kicksy Nike). Dlaczego jest to wyjątkowe wydarzenie w skali roku? Cóż… Po raz pierwszy widzieliśmy ten rodzaj umowy kolaboracyjnej i… prawdopodobnie nie ostatni.

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Kyle Kuzma (@kuz)

 

Tom Sachs w akcji (i formie!)

Projekty Nike Toma Sachsa są zwykle bardzo nieoczekiwane i szalenie różne od większości innych projektów marki z łyżwą w logo. Podczas gdy kicksy takie, jak Mars Yard i Mars Yard 2.0 są klejnotami w kolekcji marki, Sachs wskoczył o jeszcze jedno piętro wyżej swojej kreatywności w 2018 roku. Model Mars Yard Overshoe, który zaprezentował swą oryginalną stylistykę był wyjątkowy z tego względu, iż jego cholewka była dobrze chroniona przed czynnikami zewnętrznymi. Wszystko dzięki systemowi Dyneema, podeszwie SFB i zapinaniu na nowoczesne klamry. Pierwotnie model miał być dostępny w listopadzie, ale jego premiera została przesunięta na styczeń. Mimo to stwierdziliśmy, że wydarzenie to wpisujemy w rok 2018.

Kiedy wczesne zdjęcia modelu Nike Element React 87 pojawiły się z oznaczeniami takich marek jak UNDERCOVER i Jun Takahashi, cała społeczność sneakersowa wiedziała, że projekt ten będzie miał natychmiastową nominację do tytułu sneakersa roku. Jego półprzezroczysta cholewka z nylonu w połączeniu z innowacyjną amortyzacją React sprawiła, że marka Nike nabrała wyjątkowego rozpędu w okresie letnim. Nawet gdy sneakerheadzi czekali na kolaborację marki UNDERCOVER, zostali wystawieni na próbę wersji GR sail, która szybko stała się najpopularniejszym kolorem. Co ciekawe, marka Nike wprowadziła później także wersję przyciętą tego buta (React Element 55), ale to elegancki, bardziej ekskluzywny model z numerem 87 był tym, który przyciągnął wzrok wszystkich.

NIKE ACG powraca z pełną mocą

Marka Nike ożywiła swoją linię butów All Conditions Gear (ACG) w 2014 roku, jednak dopiero w 2018 roku ta linia naprawdę zaprezentowała swój wielki powrót. Reedycje modeli butów, takich jak Air Revaderchi, współpraca z COMME des GARÇONS, a także debiuty takich projektów, jak Dog Mountain i Ruckel Ridge były bez wątpienia najważniejszymi wydarzeniami 2018 roku. Ubrania z kolekcji były równie niezapomniane, dzięki kunsztownym deseniom i zawsze odpornym na warunki atmosferyczne materiałom. Co najfajniejsze, spodziewajcie się więcej perełek od ACG w 2019 roku, linia bowiem nie zwalnia swojego tempa!

Sandy Bodecker odchodzi z tego świata

Jako projektant linii obuwia i odzieży Nike Skateboarding, Sandy Bodecker był niezwykle ważną postacią w kulturze sneakersów. Jego niestrudzona praca polegająca na przekształcaniu klasyków koszykówki w obuwie nadające się do jazdy na deskorolce sprawiła, że Nike stał się ważnym graczem w sportach, z którymi wcześniej nie miał powiązań. Po 36 latach spędzonych na współpracy z marką, Sandy Bodecker niestety zmarł w październiku w wieku 66 lat. Czy wiesz, że SB Dunk był punktem zwrotnym dla hype’u sneakersów? Ten projekt zawdzięczamy właśnie Sandy’emu. Spoczywaj w pokoju mistrzu!

 

Wyświetl ten post na Instagramie.

 

Post udostępniony przez Sneaker Freaker (@sneakerfreakermag)

 

Wyzwanie #readymadeoffwhite

Moda na własnoręczne projektowanie i kolorowanie swoich białych kicksów była częściowo napędzana przez artystów podrasowujących kicksy i influencerów na Instagramie. Samodzielne majsterkowanie przy własnych kicksach były mocno zauważalnym trendem w 2018 roku. Moda ta osiągnęła swój szczyt w sierpniu, kiedy Virgil Abloh i John Mayer skłonili miłośników butów do odpicowywania swoich białych butów OFF-WHITE x Nike Air Prestos. Przez wiele tygodni wszyscy członkowie personelu w sklepach sneakersowych szukali sposobu na coraz to ciekawsze pofarbowanie buta. Wezwanie do działania przez Abloha pokazało, co może się stać, gdy zachęcisz ludzi do kontynuowania swojej kreatywności. Czy Ty również pomalowałeś swoje kicksy na żółto i na niebiesko?

To już wszystkie wydarzenia z roku 2018, które zapadły nam najbardziej w pamięci.

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdarzeniami w kicksowym świecie w 2019 roku, koniecznie śledź na bieżąco naszego bloga!

Komentarze niedostępne