sneakersy

Dobrze dopasowane obuwie sportowe to połowa sukcesu w treningu. Nic innego, jak złe buty, nie potrafi zepsuć humoru, wywołać bólu nóg i odwdzięczyć się bolesnymi otarciami na sam koniec.

Właśnie dlatego przygotowaliśmy specjalnie dla Was listę 10 wskazówek, które pomogą Wam znaleźć idealne buty sportowe na każdy rodzaj treningu. Dzięki nim, wasze przyszłe buty będą najlepszymi butami w życiu, niezależnie od tego czy będą to Adidas NMD damskie czy New Balance męskie.

Przede wszystkim pamiętaj, że bieganie i chodzenie to jedne z najlepszych i najbardziej naturalnych form ćwiczeń. Fitness, siłownia czy trening drużynowy również potrafią zdziałać cuda i utrzymać nasze ciała w doskonałej formie i kondycji. Nowoczesne buty sportowe, dzięki nowatorskim innowacjom w nich zawartych, takich jak wypełnione freonem podeszwy środkowe czy pompowane języki mogą jednak nieźle namieszać w głowie. Często ilość technologii sprawia, że nie do końca wiadomo, które buty kupić, które będą dobre dla amatorow, a które wymagają zaawansowanej wiedzy i doświadczenia.

Wybranie niewłaściwych butów sportowych może skończyć się zniechęceniem i leżeniem na kanapie oraz smarowaniem maścią kolan i piszczeli. W pakiecie będą także bolące pięty, a wszystko to zamiast cieszenia się spacerem lub bieganiem w plenerze i dobrym samopoczuciem po skończonej aktywności.

Na szczęście większość specjalistycznych sklepów z butami sportowymi posiada kompetentny personel, który poprowadzi Cię niemal za rękę podczas zakupów. Zanim znajdziesz swój idealny model powinieneś jednak poznać kilka tajników i uzbroić się w podstawową wiedzę o stopach i ich specyficznych potrzebach. Oto kilka porad od ekspertów, z którymi warto zapoznać się jeszcze przed zakupem nowej pary sportowego obuwia.

Nie kupuj uniwersalnych butów wielozadaniowych

Pamiętaj o tym, że buty do chodzenia są sztywniejsze zaś na przykład buty do biegania są bardziej elastyczne, z dodatkową amortyzacją, aby poradzić sobie z większym uderzeniem stopy o podłoże. Jeśli wykonujesz regularnie oba rodzaje treningów, kup sobie parę butów dedykowaną dla każdej z nich. Pamiętaj, że sneakersy do koszykówki zapewniają dodatkowe wsparcie stawów skokowych, zaś buty do piłki nożnej mają specjalną podeszwę pozwalającą na pewne bieganie nawet po mokrej murawie. To wszystko nie jest przypadkowe!

buty sportowe

Poznaj swoją stopę.

Oczywiście wszyscy mamy po 10 palców u nóg i dwie pięty, ale poza tym nasze stopy mają różne kształty. Znajomość specyficznych „dziwactw” Twojej własnej stopy jest często kluczem do wyboru właściwej pary butów. Niektórzy mają stopy szerokie inni zaś wysokie podbicie. Większość znanych marek oferuje obecnie modele odpowiednie dla każdego rodzaju stopy. Zasadniczo jednak warto sprawdzić sposób, w jaki stopa stawiana jest na ziemi podczas biegu i po której ze swych krawędzi przetaczany jest cały ruch.

Jednym ze sposobów określenia kształtu stopy i sposobu jej zachowania jest wykonanie „testu na mokro”. Aby go wykonać uprzednio zwilż stopę i odciśnij ją na kawałku szarego lub brązowego papieru. Sprawdź jaki zostawiła po sobie ślad. Możesz też po prostu spojrzeć, jak wygląda Twoja ostatnia para butów. Ich wewnętrzna wkładka na pewno wykazuje, w których miejscach doszło do największego ich zużycia.

Jeśli Twój ślad pokazuje całą podeszwę stopy z niewielkim lub bez żadnego zakrzywienia na środku – lub jeśli Twoje buty wykazują największe zużycie na wewnętrznej krawędzi – oznacza to, że masz niskie łuki lub płaskie stopy. To oznacza, że Twoje stopy przenoszą cały ciężar ciała do wewnątrz. Inny rodzaj stóp nazywany jest z angielskiego terminem „overpronation”. Objawia się on tym, że na wkładce tworzy się dodatkowe zużycie na zewnętrznej krawędzi pięty i wewnętrznej, przedniej części stopy. To oznacza, że będziesz potrzebował butów z wyraźną funkcją kontroli ruchu i maksymalnym wsparciem dla nóg. Pomoże Ci to uniknąć bólu stawów oraz kontuzji.

Jeśli ślad stopy pokazuje tylko jej część palcową i piętową, z wąskim połączeniem pomiędzy nimi – lub jeśli Twoje buty zużywają się głównie na ich zewnętrznej krawędzi, oznacza to, że masz wysokie łuki i Twoje stopy mają tendencję do supinacji. To oznacza, że stopy biegną głównie na swoich zewnętrznych krawędziach. Z angielskiego termin ten nazywany jest „underpronation” i powoduje zużycie zewnętrznej krawędzi pięty i palców w obuwiu. W takim wypadku poszukaj miękkiego modelu buta z miękką podeszwą środkową.

Jeśli masz neutralny łuk stopy, a Twój ślad na papierze ma wyraźną krzywiznę biegnącą wzdłuż środka, Twoje buty są pewnie również równomiernie zużyte. Poszukaj wówczas buta, który dodaje nogom stabilności oraz takiego, który ma odpowiednią kombinację amortyzacji i wsparcia.

buty sportowe

Regularnie mierz swoją stopę

Zmierz swoją stopę tuż przed zakupami. To mit, że rozmiar stopy u dorosłych nie zmienia się. Nasze stopy zmieniają się wraz z wiekiem, więc warto mierzyć stopy dwa razy w roku. Rozmiary butów różnią się również w zależności od marki. Puma może mieć zupełnie inną rozmiarówkę niż Reebok czy Asics. Kupuj zatem buty według tego, który rozmiar rzeczywiście na Ciebie pasuje, a nie w zależności od rozmiaru buta, który nosiłeś dotychczas.

Kupuj buty pod koniec dnia

To normalne, że nasze stopy puchną w ciągu dnia. Poszerzają się także podczas biegania lub chodzenia, więc buty sportowe powinny pasować do Twoich stóp także wówczas, gdy są one największe i zmęczone.

Weź ze sobą własne skarpetki

Zapomnij o mierzeniu butów w skarpetkach, które zaoferuje Ci ekspedientka. Miej ze sobą tę parę skarpet, które nosisz podczas biegania, na siłowni lub boisku. Jeśli nosisz ortezę, ją również koniecznie przynieś do sklepu. Nowe buty muszą pasować do ortezy i współgrać z Twoimi standardowymi skarpetami. One również mogą mieć przecież odmienne grubości lub być uszyte z różnych tkanin.

Szukaj wygody od razu

Nie wierz w to, że buty się „rozejdą”. Buty do biegania i treningu powinny od razu pozwolić Ci czuć się w pełni komfortowo. Śmiało przespaceruj się lub pobiegaj po sklepie, aby upewnić się, że w danych butach czujesz się dobrze w ruchu.

sneakersy

Użyj reguły kciuka

Mierząc buty skorzystaj z testu kciuka. Na czym on polega? Pomiędzy czubkiem dużego palca a końcem buta powinno znajdować się miejsce o szerokości kciuka. Pięta powinna przy tym być dopasowana do cholewki stosunkowo ciasno. Dlaczego? Twoja pięta nie powinna się wymknąć z buta podczas treningu! Tymczasem przednia część buta – ta która przebiega pod palcami stopy – powinna być wygodna i nie za ciasna. Zasada ortopedów mówi o tym, że przy dopasowywaniu buta sportowego powinniśmy być w stanie swobodnie poruszać wszystkimi palcami.

Postaraj się zrozumieć technologię

Zrozumienie czemu konkretnie służy dana innowacja w bucie jest kluczowa w wyborze idealnego modelu kicksów sportowych. Producenci próbują prześcigać się w wymyślaniu nowych systemów, co sprawia, że obecnie niektóre modele butów do biegania bardziej pasują do misji kosmicznych niż do biegania po parku. Na szczęście niektóre z tych groźnie wyglądających funkcji faktycznie służą danemu celowi. Wstawki w podeszwie wypełnione żelem, freonem lub powietrzem zapewniają dodatkową amortyzację. Podobnie sprężyste elementy cholewki. Te cechy są szczególnie dobre dla osób, które mają tendencję do bólu pięt, nie są jednak tak dobre dla osób, których kostki łatwo się skręcają, ponieważ buty o dodatkowej amortyzacji zapewniają mniejszą przyczepność. Niektóre buty natomiast umożliwiają pompowanie języka, co pozwala osobom o trudnych do dopasowania stopach uzyskać bardziej dopasowany krój. Poznaj zatem dobrze swoje potrzeby i zastanów się, która technologia będzie faktycznie Ci potrzebna i na rękę. Nie płać za coś, co jest jedynie nowym chwytem marketingowców, a wcale nie przekłada się na komfort i bezpieczeństwo treningów!

sneakersy

Nie przepłacaj ani nie oszczędzaj za wszelką cenę

Dobre buty do biegania czy crossfitu są dość drogie – i zazwyczaj warto za nie zapłacić nieco więcej. Pamiętaj, że buty za 69 złotych nie będą tak dobre, jak buty za 369 złotych. Zastanów się jednak, za co w rzeczywistości płacisz. Za technologię buta i materiał, z jakiego go wykonano czy może za super-modny design, który jest reklamowany przez znanego sportowca lub muzyka? Pamiętaj – to, że sławna osoba jest na plakacie, nie oznacza, że dane buty będą lepsze dla Twoich stóp.

Wiedz, kiedy wymienić buty

Typowa para butów do biegania powinna zostać wymieniona po około 600-800 kilometrach. O wymianie na nowe może podpowiedzieć Ci zatem Twoja aplikacja śledząca każdy bieg. Dobrze jest również po prostu sprawdzając regularnie, jak wyglądają Twoje buty. Gdy tylna strona podeszwy jest zużyta, but jest po prostu niewygodny lub mniej wspomaga nogę niż kiedyś to znak, że nadszedł czas, aby ponownie wybrać się na zakupy.

sneakersy

Stosuj tych 10 wskazówek przy kupowaniu nowych butów sportowych i ciesz się wygodnymi i efektywnymi treningami!

Komentarze niedostępne